استراتژیبدون دسته بندیمدیریت

استراتژی مفهوم محور چیست؟ مراحل پیاده سازی استراتژی مفهوم محور.

استراتژی مفهوم محور فرآیندی برای تدوین استراتژی است که از توضیح چگونگی پرسش انسان توسط فلسفه عمل گرایانه زبانی استفاده می کند. این استدلال می کند که تفکر با انتخاب (صریح یا ضمنی) مجموعه ای از مفاهیم (کادرها ، الگوها ، لنزها ، اصول و …) بدست آمده از تجربیات گذشته ما آغاز می شود. این موارد برای تأمل در هر اتفاقی که در آینده رخ می دهد یا انجام می شود، استفاده می شوند.

بنابراین استراتژی مفهوم محور از توافق و تصویب مجموعه ای از مفاهیم استراتژیک (اصول سازماندهی) شروع می شود که بهترین عملکرد را در سازمان داشته اند. به عنوان مثال ، ممکن است یک بیمارستان استراتژی خود را طوری تنظیم کند که بر مبنای مراقبت ، فعالیت در کلاس جهانی ، مبتنی بر مدارک و تیم محور بودن باشد. ممکن است یک دانشگاه استراتژی خود را بر اساس رتبه بندی ، مسئله محوری ، آنلاین بودن ، ارایه خط سیر تنظیم کند. یک شرکت تجاری ممکن است استراتژی خود را طوری تنظیم کند که نوآورانه ، جهانی ، دارای زنجیره تأمین قابل مشاهده ، چابک و سهم بازار مسلط باشد. این مفاهیم استراتژیک بیانیه قصد(یا هدف) آن را تشکیل می دهند.

فروشگاه موج کوه

درک بهتر استراتژی مفهوم محور

بسیاری از ادبیات حوزه مدیریت استراتژیک دیدگاه پیتر دراکر در خصوص شروع فرآیند مدیریت استراتژیک با تولید بیانیه هدف، ماموریت و اهداف را تغییر داده اند. این تغییر به سمت شروع با چشم انداز، ماموریت و بیانیه هدف بوده است. یک رویکرد جایگزین وجود دارد که روی بیانیه هدف یا قصد استراتژیک تمرکز دارد. امروزه به این طور به نظر میرسد که داشتن یک مفهوم به منظور هماهنگ سازی و سازمان دهی شناخت و طرز فکر کسانی که در سازمان کار میکنند کافی نیست. جرج آرمیتاژ بیان میکند که ۳ تا ۷ مفهوم مناسبتر خواهد بود.

بنابراین استراتژی مفهوم محور بر تنظیم و وضع مجموعه ای از مفاهیم استراتژیک تمرکز دارد. در صورتی که در شکل گیری استراتژی از رویکرد مشارکتی استفاده شود، این مفاهیم از طریق همکاری با ذینفعان به دست می آیند. پس از توافق، از مفاهیم استراتژیک می توان برای هماهنگی فعالیت ها استفاده کرد و از اینها به عنوان مجموعه ای از معیارهای تصمیم گیری بهره برد. سپس مجموعه مفاهیمی که بیانیه قصد استراتژیک را تشکیل میدهند، برای ایجاد آینده غیرقابل پیش بینی در سراسر سازمان به طور هماهنگ استفاده خواهند شد.

استراتژی مفهوم محور

گامهای تدوین استراتژی مفهوم محور

گامهای برشمرده شده برای تدوین استراتژی مفهوم محور به این شرح می باشند:

  • مشخص کنید که استراتژی دقیقا برای چه کسی انتخاب میشود و مساله آنها دقیقا چیست؟
  • تامل و تفکر در وقایع مهم گذشته که بر سازمان تاثیر داشته اند. (تجربه گذشته اهیمت دارد.)
  • تعیین ذینفعان از قبیل تامین کننده ها، مشتریان، رقبا، دولت، متخصصین صنعت…
  • پرسش از ذینفعان درباره نگرانی هایی که برای آینده در ارتباط با سازمان شما دارند. استفاده از تجربیات ذینفعان برای درگیر شدن در صنعت.
  • از ایجاد شبکه ایده ها برای خوشه سازی نگرانی های این ذینفعان و تشکیل پنج خوشه استفاده کنید.
  • این خوشه ها را به عنوان مفاهیم استراتژیک(اولویت ها، اصول سازماندهی) نامگذاری کنید. به عنوان مثال، یک دسته از جملات ممکن است در مورد نوآوری باشد و دیگری پیرامون بین المللی شدن.
  • درباره عواقب احتمالی تصویب این مفاهیم استراتژیک که ممکن است در تناقض با یکدیگر قرار بگیرند، بازاندیشی کنید.
  • ایجاد یک بیانیه یک صفحه ای”بیانیه قصد استراتژیک” که مقاصد سازمان در سه تا پنج مفهوم استراتژیک را پوشش دهد.
  • پیش نویس پیاده سازی برنامه های عملیاتی برای هر مفهوم استراتژیک. اینها باید فعالیتهای مربوط به تغییر سازمانی و پروژه های سرمایهه گذاری بعلاوه اهداف و نقاط عطف را پوشش دهند.
  • ابلاغ مناسب “بیانیه قصد استراتژیک” و “برنامه های عملیاتی” به ذینفعان.
  • دریافت نظرات کارکنان ارشد، معیارهای ارزیابی و تصمیم گیری برای انعکاس در بیانیه”قصد استراتژیک”.
  • بازاندیشی در مفاهیم استراتژیک ترکیب شده در استراتژی مفهوم محور و “بیانیه قصد استراتژیک”.

مطالب مرتبط

باشگاه ورزشی موج / موج کوه

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

برچسب ها

دکتر مهدی جباریان

دکتر مهدی جباریان دکتری مدیریت استراتژیک دانشگاه تهران کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی کارشناسی مهندسی معماری دانشگاه آزاد اسلامی مشاور و مدرس حوزه استراتژی و مدیریت mahdi.jabarian@ut.ac.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن