استراتژیمدیریت

هنر استراتژیست ، ده اصل اساسی

استراتژی راهیست که ما را به هدف می رساند،جنس تجارت از نوع رقابت است و هر نوعی از رقابت به برنامه نیازمند می باشد .استراتژی ها تجلی برتری طلبی انسان در فعالیت های گوناگون می باشند.راهبرد حقیقتا عنصری حیاتیست که همیشه می بایست انرا در نظر گرفت.با راهبرد صحیح می توان بر ناملایمات پیروز شد و از محدودیت ها گذشت.جالب است که بسیاری از راهبرد های تجارت از راهبردهای نظامی اقتباس شده اند.در اینجا ده اصل اساسی و هنر مندانه از استراتژی را به اختصار ذکر می کنم:

مرتبط : استراتژی چیست؟

فروشگاه موج کوه

هنر استراتژیست

هدف گیری دقیق و تعهد به هدف

دقیقا هدف گیری کنید و به هدف خود پایبند باشید.هدف می بایست واضح ،روشن ،دست یافتنی و مورد علاقه باشد . این هدف است که می تواند در نهایت سایر قسمت ها را به پیش براند.

ابتکار عمل

سریعتر عمل نمایید.ابتکار عمل داشته باشید.و مراقب پیشرو بودن خود باشید.سریعتر عمل کردن باعث استفاده هر چه بیشتر از فرصت ها در غیاب رقبا و رسیدن به مزیت رقابتی و تثبیت موقعیت خواهد گردید. استراتژیست منابع را در جهت هدف متمرکز می کند.

مرتبط : تفکر استراتژیک

مدیریت منابع

منابعتان را جمع آوری کنید در موقع تفکر برنامه ریزی و اجرای استراتژی آنها را کاملا مد نظر داشته باشید و بیجا هزینه نکنید.نگاه استراتژیک به منابع داشته باشید.لازم به ذکر است معمولا در مرحله طراحی راهبرد نگاه به منابع اجمالی می باشد اما در هنگام اجرا راهبرد نگاه ها به دلیل روبرویی با هزینه کردن منابع ریز بین بدبین و حساس می شوند به همین دلیل برای هر هزینه ای بایست دلایلی واضح و قوی وجود داشته باشد.

مرتبط : مدیریت استراتژیک

موقعیت مستحکم

جایگاه یابی کنید.یکی از دلایل پیروزی در نبرد قرار گرفتن در موقعیت مستحکم و قابل دفاع می باشد.جایگاه خود در بازار را مشخص سازید.

غیرقابل پیش بینی

به عنوان یک استراتژیست غیرقابل پیش بینی باشید تا رقبا را مجبور به استراتژی های محتاطانه بنمایید.غیرقابل پیش بینی بودن با ابهام برای رقبا همراه است و رقبا مجبور می شوند در این شرایط به استراتژی های ابهام خود دست بزنند.اینجا شباهتی با نظریه بازی ها برقرار گردیده است.

عدم پیچیده سازی بیجا

ساده سازی کنید اما دست پایین نگیرید.دقت داشته باشید همه کسانی که با راهبرد سر و کار دارند باید استراتژی را به خوبی درک کنند.ساده نبینید اما گاهی لازم است ساده بگویید.

داشتن آلترناتیو

هنر استراتژیست

بر حسب شرایط چند راهکار طراحی کنید.حالات خوشبینانه و بدبینانه را دایما در نظر بگیرید و راهکاری متوسط نیز داشته باشید .

غیر مستقیم

گاها لازم است از راههای غیر مستقیم استفاده کنید لزوما سریعترین راه یا آسانترین راه بهترین راه نیست.

اولویت بندی

برنامه ریزی مستحکمی داشته باشید.الویت بندی کنید.توالی امور را حفظ کنید .بدانید که در صورت بهم ریختن ترتیب امور چه شرایطی ممکن است پیش آید.گاها می تواند اوضاع وخیم گردد.

بهره کشی از موفقیت

موفقیت خود را با تمام توان استفاده کنید وقتی می توانید سهم بیشتری به دست بیاورید عجله نکنید .از شرایط تمام استفاده را بنمایید .شاید فرصت ها به راحتی تکرار نگردند.

مرتبط : شایستگی محوری


مجله ورزشی موج کوه / باشگاه ورزشی موج

5/5 - (1 امتیاز)

برچسب ها

دکتر مهدی جباریان

دکتر مهدی جباریان دکتری مدیریت استراتژیک دانشگاه تهران کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی کارشناسی مهندسی معماری دانشگاه آزاد اسلامی مشاور و مدرس حوزه استراتژی و مدیریت mahdi.jabarian@ut.ac.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن