استراتژیبدون دسته بندیسیاست
موضوعات داغ

12 استراتژی جنگی خارق العاده در تاریخ

جنگ یعنی مرگ و جهنم. اما به نوعی ما انسانها راهی پیدا کرده ایم که آنرا تبدیل به امری ضروری در زندگی کنیم. از کشوری که سعی در توسعه قلمروی خود دارد تا دیکتاتوری که می کوشد جهان را اداره کند، انسان شاهد نبردهای بی شماری بوده است. با این حال آشنایی با استراتژی های جنگی جذابیت خاص خود را دارد. در ادامه با برخی از جالبترین این راهبردها برای شکست دشمن در طول تاریخ اشاره می کنیم.

استراتژی های جنگی تاریخی

ایرانیان باستان برای شکست دادن مصریها از گربه استفاده کردند.

نبرد پالسیوم در 525 قبل از میلاد اتفاق افتاد. این زمانی بود که گربه ها در مصر پرستش می شدند. چیزی که کمبوجیه دوم می دانست و از آن به نفع خود استفاده کرد. وی از سربازان خود خواست روی سپرهای خود تصویر گربه نقاشی کنند و حتی صدها گربه به میدان جنگ برد.

فروشگاه موج کوه

با حمله آنها، کمانداران مصری مبهوت و حیرت زده شدند. آنها نمی توانستد به سمت گربه ها تیراندازی کنند. در نتیجه عقب نشینی کرده و کشته شدند. این چنین شهرشان توسط پادشاه ایرانی و تحت تاثیر یکی از استراتژی های جنگی خارق العاده دنیای قدیم فتح شد.

استفاده متفقین از شعبده بازی برای شکست دادن مرد شماره یک هیتلر

در طول جنگ جهانی دوم جاسپر ماسکلین شعبه باز با همکاری یک طراح صحنه، یک شیمیدان و سایرین توانست با استفاده از شعبده بازی کانال سوئز را از گزند بمباران حفظ کند.

“گروه شعبده بازی” در آفریقای شمالی، جایی که رومل معروف به روباه صحرا قرار داشت، بسیار مفید بودند. جاسپر یک ارتش ساختگی در طول نبرد معروف العالمین ایجاد کرد. هواپیماهای آلمانی مشغول تانکهای جعلی شدند و وقت کافی به انگلیسی ها برای حمله به شمال داده شد. او حتی برای فریب دشمن یک انفجار تقلبی هم ترتیب داد.

استفاده از دیواره ها برای محاصره و دفاع همزمان توسط جولیوس سزار

یکی دیگر از استراتژی های جنگی فوق العاده به جولیوس سزار تعلق دارد. در سال 52 پیش از میلاد مسیح، ژولیوس سزار با داشتن 60000 نیرو در محاصره نیروهای گالی در آلسیا قرار گرفت. وی با 80000 نفر مواجه شده بود. سزار برای محافظت از سربازان خود دستور ساخت دیواری در جلو داد. سپس متوجه شده 120000 نفر دیگر به سمتش روانه شده اند. بنابراین دستور ساخت دیواری مشابه در عقب را صادر کرد.

دیوارها از رسیدن نیروهای کمکی به دشمن جلوگیری کردند و تجهیزات آنان به سرعت به پایان رسید. سزار با داشتن تعداد نفرات بسیار کمتر در آن واحد هم دفاع کرد و هم دشمن را محاصره نمود. این استراتژی پایان جنگهای گالیک را رقم زد.

ارتش ارواح در جنگ جهانی دوم

این یک راز محرمانه بود و تنها 40 سال پس از جنگ جهانی دوم فاش شد. این واحد از آرایشگران، تکنیسنهای صدا، نقاشان و عکاسان و عوامل مطبوعاتی تشکیل شده بود.

هدف این دسته ایجاد فریب در میدان جنگ بود. برای انجام این کار آنها تعدادی پروژه آغاز کردند. ایجاد مخازن بادی، هواپیما، جیپ، خطوط لوله تقلبی، پیام رادیویی جعلی، قسمتی از فعالیت آنها را تشکیل می داد. این بسیار مفید بود زیرا دشمن هرگز نمی توانست اندازه واقعی ارتش را بسنجد.

استفاده از چکش برای شکست دادن زیردریایی

یکی از استراتژی های جنگی که قدری هم دیوانه وار به نظر میرسد، شکست دادن زیردریایی با چکش بوده است. زیردریایی های آلمانی در جنگ جهانی اول سرآمد نبردهای زیرآب بودند. به همین دلیل انگلیسی ها مجبور شدند از یک راهبرد عجیب استفاده کنند. یگی از این روشها استخدام آهنگران بود. آنها در طول شب با قایق های کوچک به دنبال پریسکوپ ها گشت می زدند.

شغل آنها ساده بود. با چکش به سر پریسکوپ زیردریایی ضربه می زدند یا روی آن کیسه می کشیدند. این کار باعث کوری خدمه زیردریای میشد و آنها را مجبور می کرد که روی آب بیایند. در این زمان بود که حمله صورت می گرفت.

دختران مدرسه ای در برابر خلبانها

جادوگران شب گروهی از دختران مدرسه ای روس در جنگ علیه نیروی هوایی آلمان بودند. آنها 4 ساعت آموزش میدیدند و هواپیماهای نامرغوب با بدنه چوبی در اختیارشان قرار می گرفت.

از آنجا که سرعت این هواپیماها کم بود، هواپیماهای آلمانی قادر به تعقیب و شلیک کردن به آنها نبودند. هر هواپیما تنها توان حمل 2 بمب داشت و بدن چوبی باعث میشد رادارگریز باشند. این دختران بیش از 1000 عملیات را در طول جنگ انجام داده و بسیاری هم جان سالم به در بردند.

بازگذاشتن دروازه و شهر خالی

یکی از استراتژی های جنگی که به کرات توسط حاکمانی مانند کائوکائو، ژائو یون، ون پینگ و غیره استفاده شده است. حکام چینی دروازه قلعه های خود را برای ورود دشمنان باز می گذاشتند.

سپس روانشناسی معکوس نقش خود را ایفا می کرد. مهاجمان تصور می کردند که در آن طرف دروازه کسی در کمین است. خشونتی در کار نبود اما بارها به عقب نشینی دشمن انجامید.

سیب زمینی بر علیه زیردریایی

در طول جنگ جهانی دوم ناو امریکایی اوبانون یک زیردریایی ژاپنی مشاهده کرد و تصمیم گرفت با دژکوب به آن حمله کند. به ناگاه نگرانی ورود به میدان مین باعث شد که عقب نشینی کنند.

آنها برای فریب زیردریای ژاپنی از پرتاب کردن سیب زمینی به عرشه آن بهره بردند. در نتیجه زیردریایی ژاپنی که تصور کرد که با نارنجک به سمتش حمله شده است و اجازه داد، ناو دور شود. نهایتا این زیر دریایی با استفاده از سلاح دوربرد غرق شد.

تیمور، شتر، دهلی

تیمور از نوادگان چنگیز بود. استراتژی های جنگی وی سوال برانگیز اما موثر بودند. او در هنگام محاصره دهلی از شترها و مقداری آتش استفاده کرد. تیمور می دانست که قرار است با فیلهای سلطان روبرو شود. بنابراین از سپاهیان خواست که در پشت شترها یونجه گذاشته و آنها را به آتش بکشند.

فیلها با دیدن شترهای آتش گرفته که از این سو به آن سو حمله می کرند، ترسیده و فرار کردند. اندکی بعد تیمور شهر را تصاحب کرد.

سرما به عنوان سپر

شوالیه های تتونیک به روسیه حمله کرده بودند و در حوالی دریاچه پیپوس می جنگدیدند. آنها در مقایسه با روسها سلاح و مهمات سنگین بهتری داشتند. روسها این را فهمیدند. به دلیل سرمای زمستان دریاچه یخزده بود. بنابراین آنها تصمیم گرفتند به پشت آن عقب نشینی کنند.

یخ دریاچه شرایط بدی ایجاد کرد، امکان داشت تجهیزات سنگین باعث شکستن یخ شوند یا اینکه نیروها روی دریاچه سربخورند. روسها با استفاده از کمانداران خود نیروهای دشمن را وادار به عقب نشینی کردند.

ایجاد پایگاه نظامی تقلبی توسط یوگسلاوی

در سال 1999، یوگسلاوی نگران حمله ناتو در طول جنگ کوزوو بود. آنها برای انحراف دشمن و نجات خود، استحکامات تقلبی، تانکهای جعلی، هواپیماهای پلاستیکی … را طراحی کردند.

نتیجه تلاش آنها خلق یک پایگاه نظامی کاملا تقلبی بود که دشمن مقدار زیادی مهمات صرف آن کرد.

وایکینگ ها برای غارت شهر خود را به مردن زدند.

وایکینگ ها به خاطر غارت و تخریب روستاها شهرت داشتند. اما یکی از رهبران وایکینگ تصمیم گرفت که رم را غارت کند. او می دانست که افرادش آنقدر مهارت ندارند که بتوانند از بیرون به راحتی به آن یورش ببرند. آنها باید راهی برای ورود به شهر پیدا می کردند. بنابراین او وانمود کرد که یک مرده است و آرزو دارد در داخل شهر دفن شود.

سپاهیان او را درون یک تابوت حمل کردند و پس از ورود به شهر، از داخل آنرا خراب نمودند. اگر چه این نقشه مثل یک معجزه عمل کرد، اما بعدا فهمید شهری که به آن حمله کرده رم نبوده است.

مطالب مرتبط با استراتژی های جنگی

باشگاه ورزشی موج / موج کوه

2.6/5 - (30 امتیاز)

برچسب ها

دکتر مهدی جباریان

دکتر مهدی جباریان دکتری مدیریت استراتژیک دانشگاه تهران کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی کارشناسی مهندسی معماری دانشگاه آزاد اسلامی مشاور و مدرس حوزه استراتژی و مدیریت mahdi.jabarian@ut.ac.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن