استراتژیبدون دسته بندیمدیریت
موضوعات داغ

تفاوت برنامه و استراتژی

در محیط کسب و کار، برنامه ریزی و استراتژی دو کلمه هستند که مرتبا با آنها روبرو خواهید شد. داشتن درک دقیق و شناخت تفاوت برنامه و استراتژی بسیار مهم است، زیرا آنها نقاط قوت و اهداف خاص خود را دارند که قابل تعویض نیستند. نوع کسب و کار، مشتریان، بازار یا رقابت تصمیم می گیرد که آیا باید یک برنامه انتخاب شود یا یک استراتژی لازم است.

در این مقاله با استراتژی و برنامه ریزی به کمک مثالهای مختلف و تفاوتهای اصلی بین آنها آشنا خواهید شد.

فروشگاه موج کوه

استراتژی چیست؟

استراتژی یک برنامه متمرکز است که برای دستیابی به اهداف سازمان از پیش طراحی شده است. این شامل دو حرکت رقابتی و همچنین اقداماتی است که توسط مدیریت شرکت برای دستیابی به اهداف انجام میشود. استراتژی معمولا ماهیتی پویا و انعطاف پذیر دارد، بدین معنا که با تغییر شرایط می توان آنرا تغییر داد. یک واقعیت جالب درباره استراتژی ها این است که داشتن تجربه عملی اهمیت بیشتری از دانش تئوریک دارد. پس منطقی خواهد بود که یک بازیکن باتجربه فوتبال در جایگاه یک مربی ظاهر شود.

این استراتژی نیاز به مطالعه دقیق توسط مدیران در مورد توالی اقدامات، زمان اجرا، حرکت یا اقدام، واکنش رقبا و نتیجه دارد. در کسب و کارها، استراتژی هایی که برای رشد و گسترش نهادها برای ادغم، واگذاری، متنوع سازی و تملک در نظر گرفته میشود. استراتژی بر اساس شرایط و موقعیت فعلی کسب و کار طراحی شده است، اما هیچ استراتژیی در دنیای پویای امروزی هرگز نمی تواند کامل باشد. بنابراین، عاقلانه است که استراتژی خود را طبق نیاز به موفقیت تغییر دهید.

برنامه ریزی چیست؟

برنامه ریزی فرآیند منظم تری از تفکر درباره اقداماتی است که در آینده باید انجام شود. بنابراین، یک طرح دنباله ای از مراحل است که برای دستیابی به اهداف سازمان مفید خواهد بود. برنامه ریزی یکی از مهمترین وظایف مدیریت است. پنج کارکرد مهم مدیریت برنامه ریزی، تصمیم گیری، کنترل، سازماندهی، ایجاد انگیزه و هدایت هستند. برنامه ریزی نه تنها بخشی از تجارت است، بلکه جزیی جدایی ناپذیر از بسیاری دیگر از انواع سازمان ها می باشد.

برنامه ریزی خوب حتی در محیط های غیررسمی مانند خانه نیز لازم است. اولین نمونه های برنامه ریزی را احتمالا توسط والدینتان و در زمان کودکی دیده اید. با این حال، برنامه ریزی در کسب و کار یا محیطهای غیررسمی نیاز به مهارت خوب قضاوت برای تصمیم گیری برای اقدامات اولیه و اقدامات بعدی برای جلوگیری از سردرگمی دارد. برنامه ریزی باید هدف محور باشد، با هر هدفی مسیر برنامه تغییر می کند و بهترین برنامه برای دستیابی به موفقیت انتخاب میشود. با این همه، هیچ برنامه ای کاملا بی خطر نیست.

تفاوت برنامه و استراتژی

در جدول زیر به شناسایی تفاوت برنامه و استراتژی پرداخته شده است:

استراتژی برنامه
یک استراتژی به معنای بهترین برنامه عملیاتی انتخاب شده برای دستیابی به اهداف مطلوب می باشد.برنامه یک طرح عملیاتی است که پس از تفکر کامل در مورد اقدامات آینده تهیه میشود.
راهی انتخاب شده برای دستیابی به اهداف مطلوب است.نقشه راهی با وظایف معین در زمانبندی مشخص را تعیین می کند.
یک استراتژی شامل اقدامات فعال می باشد.یک برنامه شامل تفکر به جزییات می باشد.
یک استراتژی بر اساس ملاحظات عملی تهیه میشود. برنامه بر اساس مفروضات تهیه میشود.
استراتژی معمولا برای بلندمدت تنظیم میشود. برنامه می تواند برای بلندمدت یا کوتاه مدت بر اساس شرایط تهیه شود.
استراتژی ذاتا رقابتی است.یک برنامه ماهیتی پیشگیرانه دارد.
استراتژی جزیی از فرآیند تصمیم گیری مدیریت است.برنامه بخشی از عملکردهای مدیریت می باشد.
استراتژی مهمترین چیز برای موفقیت هر نوعی از کسب و کار است. برنامه نیز دارای اهمیت است، اما نه به میزان استراتژی.

در پایان باید گفت که برنامه و استراتژی، هر دو برای دستیابی سازمان به اهداف خود مهم هستند. هر کدام از اینها نقاط قوت و محدودیت های خود را دارند و به همان اندازه برای فعالیت ها مهم می باشند. علاوه بر اینها باید اشاره کرد که استراتژی زیربخشی از برنامه ریزی است. استراتژی به واقع یک برنامه نیرومند برای تحقق اهداف سازمان و همچنین پیروزی در رقابت میباشد.

مطالب مرتبط

مجموعه ورزشی موج / موج کوه

1/5 - (1 امتیاز)

برچسب ها

دکتر مهدی جباریان

دکتر مهدی جباریان دکتری مدیریت استراتژیک دانشگاه تهران کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی کارشناسی مهندسی معماری دانشگاه آزاد اسلامی مشاور و مدرس حوزه استراتژی و مدیریت mahdi.jabarian@ut.ac.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن