سیاست

فمینیست به زبان ساده (فمینیسم چیست؟)

فمینیسم یک جنبش اجتماعی و سیاسی است که مدافع حقوق زنان بر اساس برابری جنسیت است. تفاوت های بیولوژیکی بین دو جنس را انکار نمی کند، بلکه خواهان برابری در فرصت هاست. همه چیز از عرصه های اجتماعی و سیاسی گرفته تا اقتصادی را پوشش می دهد. در واقع، کمپین های فمینیستی بخش مهمی از تاریخ در توانمندسازی زنان بوده است. مبارزات فمینیستی قرن بیستم حق رای، اموال عمومی، کار و تحصیل را ممکن ساخت.

اهمیت فمینیسم

فمینیسم نه تنها برای زنان بلکه برای هر جنس، جنسیت، طبقه، عقیده و غیره مهم است. به مردم و جامعه در کل قدرت می بخشد. یک تصور غلط بسیار رایج این است که فقط زنان می توانند فمینیست باشند.

فروشگاه موج کوه

این کاملا اشتباه است اما فمینیسم فقط به نفع زنان نیست. برای برابری جنسیت ها تلاش می کند، نه برتری زن. فمینیسم نقش‌های جنسیتی را که سال‌هاست وجود داشته است می‌پذیرد و می‌کوشد آن‌ها را ساختارشکنی کند.

این به مردم اجازه می‌دهد تا آزادانه زندگی کنند و زندگی خود را بدون محدود شدن با محدودیت‌های سنتی تقویت کنند. به عبارت دیگر، به نفع زنان و مردان نیز هست. به عنوان مثال، در حالی که طرفدار این است که زنان باید برای کسب درآمد آزاد باشند، همچنین مدافع این است که چرا مردان باید تنها نان آور خانواده باشند؟ سعی می کند به همه آزادی بدهد.

مهمتر از همه، مشارکت جوانان در جنبش فمینیستی ضروری است. به این ترتیب می توانیم به نتایج سریع تری برسیم. زندگی در دنیایی پر از برابری کمتر از یک رویا نیست.

بنابراین، همه ما باید برای تحقق این رویا به فرهنگ ها و جوامع خود نگاه کنیم. ما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم اما در مسیر هستیم، بنابراین باید به این ماموریت ادامه دهیم تا به نتایج موفقی برسیم.

تاثیر فمینیسم

فمینیسم تأثیر تغییر دهنده زندگی بر همه، به ویژه زنان، داشته است. اگر به تاریخ نگاه کنیم، می بینیم که این همان چیزی است که به زنان حق رأی داده است. این شاهکار کوچکی نبود اما با موفقیت توسط زنان به دست آمد.

بعلاوه، اگر به فمینیسم مدرن نگاه کنیم، می بینیم که چگونه فمینیسم در کمپین های تغییر زندگی دخیل است. به عنوان مثال، کمپین هایی که از سقط جنین در مورد بارداری ناخواسته و حقوق باروری حمایت می کنند، به زنان اجازه می دهند که آزادی انتخاب داشته باشند.

علاوه بر این، فمینیسم دائماً مردسالاری را زیر سوال می برد و می کوشد نقش های جنسیتی را کنار بگذارد. این به مردان این امکان را می دهد که بدون قضاوت شدن، هر کسی که می خواهند باشند. دیگر گریه کردن برای مردان تابو نیست زیرا باید به آنها اجازه داد آزادانه خود را بیان کنند.

فمینیست کیست

«فمینیست هر کسی است که متعهد به حقوق برابر برای همه جنسیت‌ها باشد. یک فمینیست می تواند یک مرد یا یک زن، یک فعال سیاسی مدافع حقوق زنان یا کسی باشد که به سادگی زنان و دختران را در زندگی روزمره خود ارتقاء دهد.»

دلیل اینکه فمینیسم معمولاً با حقوق زنان و «قدرت دخترانه» مرتبط است این است که زنان و دختران در طول تاریخ از قدرت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بسیار کمتری نسبت به مردان و پسران برخوردار بوده‌اند.»

به طور مثال در امریکا همه 46 رئیس جمهور ایالات متحده مرد بوده اند و 48 نفر از 49 معاون رئیس جمهور مرد بوده اند.

سوالات متداول در این رابطه

باورهای فمینیستی چیست

باورهای فمینیستی میل به برابری جنسیت است. این اعتقاد بر این است که زن و مرد باید از حقوق و فرصتهای برابر برخوردار باشند.

تاریخ ظهور فمینیسم چه زمانی می باشد

موج اول فمینیسم در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم رخ داد. این از محیط صنعت گرایی شهری و سیاست لیبرال و سوسیالیستی پدید آمد. هدف این موج باز کردن درهای جدیدی برای زنان با تمرکز بر حق رای بود.

منابع: toppr / parents

3.6/5 - (23 امتیاز)

دکتر مهدی جباریان

دکتر مهدی جباریان دکتری مدیریت استراتژیک دانشگاه تهران کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی کارشناسی مهندسی معماری دانشگاه آزاد اسلامی مشاور و مدرس حوزه استراتژی و مدیریت mahdi.jabarian@ut.ac.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن