استراتژیبدون دسته بندی

استراتژی بزرگ در سیاست و کسب و کار

استراتژی بزرگ یا گراند استراتژی یک راهبرد بلندمدت است که در بالاترین سطوح توسط یک کشور به منظور پیشبرد منافع خود دنبال میشود. موضوعات استراتژی بزرگ معمولا شامل انتخاب صحنه های اصلی در جنگ به جای آوردگاههای ثانویه، توزیع منابع بین خدمات مختلف، تصمیم گیری در ساخت تسلیحات و همچنین تصمیم گیری در بین اتحادهای بین المللی در راستای منافع ملی می باشد. با وجود همپوشانی قابل توجه با سیاست خارجی، این سطح از استراتژی اساسا بر پیامدهای نظامی سیاست تمرکز دارد. رهبری سیاسی یک کشور معمولا استراتژی بزرگ را با در اختیار گرفتن ارشدترین مقامات نظامی هدایت میکند. تدوین گراند استراتژی یک شرکت ممکن است در طول سالها یا حتی چندین نسل گسترش یابد.

مفهوم استراتژی بزرگ یا گراند استراتژی

این مفهوم برای توصیف استراتژی های چند طبقه به طور کلی ، از جمله تفکر استراتژیک در سطح شرکت ها و احزاب سیاسی ، گسترش یافته است. در تجارت ، یک استراتژی بزرگ اصطلاحی کلی برای بیان گسترده عملکرد استراتژیک است. یک استراتژی بزرگ ابزاری را بیان می کند که برای دستیابی به اهداف بلند مدت استفاده خواهد شد. نمونه هایی از استراتژی های بزرگ تجاری که می توانند برای یک شرکت خاص سفارشی شوند عبارتند از: تمرکز بازار ، توسعه بازار ، توسعه محصول ، نوآوری ، یکپارچه سازی افقی ، واگذاری و انحلال.

فروشگاه موج کوه

تعریف

نقش استراتژی بزرگ یا استراتژی دست بالایی هماهنگ سازی و جهت دهی همه منابع یک کشور به سمت به دست آوردن هدف سیاسی در جنگ می باشد. یک هدف که با خط مشی بنیادین تعریف شده است.

استراتژی عالی باید منابع اقتصادی و نیروی انسانی کشورها را محاسبه و توسعه دهد تا خدمات جنگی را حفظ کند. همچنین منابع اخلاقی – برای پرورش روحیه تمایل مردم اغلب به اندازه داشتن اشکال مشخص تر قدرت مهم است. باید توجه داشت که منابع اخلاقی و روانی مردم نیز در کنار منابع ملموس برای ایجاد پشتیبانی حایز اهمیت خواهد بود.
استراتژی بزرگ همچنین باید توزیع قدرت در بین خدمات گوناگون و صنایع مختلف را تنظیم نماید. علاوه بر این ، قدرت جنگیدن تنها یکی از ابزارهای استراتژی کلان است. که باید در کنار آن قدرت اعمال فشار اقتصادی و توان ایجاد فشار روانی و روحی برای تضعیف رقیب را هم به آن افزود.

بعلاوه در حالی که افق های استراتژی با جنگ محدود شده اند، استراتژی بزرگ به دنبال ماورای جنگ و رسیدن به صلح پس از آن میباشد. این نه تنها باید ابزارهای مختلف را با هم ترکیب کند، بلکه استفاده از آنها را طوری به کارگیرد که از صدمه به وضعیت صلح در آینده و امنیت آن جلوگیری شود.

استراتژی بزرگ بر اساس سه ایده سنتی استراتژی در سه مسیر توسعه یافته است:

  • گسترش استراتژی ماورای ابزارآلات نظامی شامل ابزارهای مالی، دیپلماتیک، اقتصادی، اطلاعاتی، …
  • بررسی داخلی به علاوه نیروهای خارجی – در نظر گرفتن هر دو ابزار قدرت و سیاستهای داخلی برای اجرای آنها.
  • مدنظر داشتن دوره های صلح در کنار دوره های جنگ.

استراتژی بزرگ در دنیای کسب و کار

استراتژیهای کلان ، استراتژیهای سطح شرکتی هستند که برای شناسایی انتخاب شرکت با توجه به مسیری که برای تحقق اهداف تعیین شده دنبال می کند ، طراحی شده اند. به سادگی ، این شامل تصمیم گیری برای انتخاب برنامه های بلند مدت از مجموعه گزینه های موجود است. استراتژی های بزرگ همچنین تحت عنوان استراتژی های اصلی یا استراتژی های شرکتی نامیده می شوند.

چهار گزینه اصلی استراتژیک وجود دارد که می تواند توسط سازمان برای تحقق بخشیدن به اهداف بلند مدت خود دنبال شود:

  • استراتژی ثبات
  • استراتژی توسعه
  • استراتژی تعدیل – Retrenchment Strategy
  • استراتژی ترکیبی

استراتژی های کلان مربوط به تصمیم گیری در مورد تخصیص و انتقال منابع از یک کسب و کار به سایر کسب و کارها و مدیریت کارآمد سبد کسب و کار است ، به گونه ای که هدف کلی سازمان محقق شود. با این کار ، مجموعه ای از گزینه ها در اختیار شرکت قرار دارد و برای تصمیم گیری در مورد انتخاب یکی از آنها ، استراتژی بزرگ به یافتن پاسخی برای آن کمک می کند.

باشگاه ورزشی موج / موج کوه

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

برچسب ها

دکتر مهدی جباریان

دکتر مهدی جباریان دکتری مدیریت استراتژیک دانشگاه تهران کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی کارشناسی مهندسی معماری دانشگاه آزاد اسلامی مشاور و مدرس حوزه استراتژی و مدیریت mahdi.jabarian@ut.ac.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن