استراتژیسیاستکسب و کارمدیریت

پیش بینی استراتژیک

پیش بینی استراتژیک یک رشته برنامه ریزی محور در ارتباط با آینده پژوهی می باشد. در متن کسب و کار ، یک رویکرد عمل محور با نام پیش بینی شرکت شناخته می شود.

چرایی پیش بینی استراتژیک

پیش بینی استراتژیک زمانی روی میدهد که برنامه ریزها از پیش بینی ها ، آینده های جایگزین ، تحلیل و بازخورد برای ایجاد یا جایگزین کردن برنامه ها و عملیات سازمان بهره می گیرند. برنامه ریزی سناریویی یک نقش مهم در پیش بینی استراتژیک دارد.

فروشگاه موج کوه

برنامه ریزی استراتژیک همیشه شامل تحلیل می شود ، اما می تواند شامل پیش بینی های مهم در رابطه با آینده هم نباشد. در نظر گرفتن آینده های ممکن(آینده های جایگزین) و آینده های احتمالی (پیش بینی ها) برای ایجاد برنامه ضروری هستند. وظیفه استراتژیست این است که با استفاده از روشهای درست پیش بینی ، بهره گیری از اطلاعات مستدل و مرتبط تصمیمات و برنامه ریزی را شکل دهد.

البته پیش بینی استراتژیک بیشتر در کسب و کارهای بزرگ یا سازمانهای دولتی و سیاسی کارکرد دارد. اخیرا هم ارتباطات بیشتری بین این حوزه و نوآوری ایجاد شده است. بینش استراتژیک می تواند در سطوح مختلفی به کار گرفته شود:

  • سطح فردی : هدف گیری فردی و تخصصی و برنامه ریزی عمل
  • سطح سازمانی : حرکت دادن کسب و کار به شکل بهتر به سمت آینده
  • اجتماعی : حرکت به سمت تمدن جدید در ماورای سلطه تکنولوژیکی ، فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی فعلی.

مرتبط : استراتژی چیست ، هنر استراتژیست

برای درک بهتر آینده از کجا باید شروع کرد؟

دیدگاه های زیادی در مورد آینده وجود دارد و به طور معمول آینده نتیجه تغییرات چندگانه که به طور همزمان روی میدهند می باشد. این ضروری است که لنزهای گسترده ای برای درک آینده تدارک دیده شود. به طور مثال می توان آینده تولید مواد غذایی را با بررسی تغییرات در جمعیت شناختی و ارزشهای ماورای انتخاب غذای مشتریان ، شهرنشینی ، تغییرات اقلیمی ، تغییر قوانین ، و پیشرفتهای تکنولوژیک در زنجیره تامین درک کرد.

یک لنز گسترده باعث شناسایی روندهای معنی دار و مرتبط ، پدیده ها و عدم اطمینانهای موجود برای بدست آوردن پیش بینی استراتژیک از آنها می شود.

پیش بینی استراتژیک - دکتر مهدی جباریان

کجا باید بازی کرد و چگونه باید به پیروزی رسید؟

چگونه پیش بینی می تواند به استراتژی سازی کمک کند؟ چطور می تواند به افراد آگاهی داده و در ایجاد طرح کسب و کار کمک کند؟

استراتژی به دنبال پاسخ به مکان بازی و نحوه پیروز شدن می باشد. پیش بینی باعث می شود که زمینه ای که استراتژی در آن خلق شده و به مرحله اجرا می رسد بهبود یابد. از پیش بینی استراتژیک برای تشخیص بازارهای نوظهور و تغییرات در بازارهای موجود ، شکل رقابت ، مزیت رقابتی ، شایستگی های محوری و … می تواند کمک گرفت.

مرتبط : رهبری استراتژیک ، مدیریت استراتژیک ، رهبری در بحران

خلق دیدگاه های جایگزین راجع به آینده

همیشه می توان آینده های چندگانه را در نظر گرفت. گاها کوچکترین تغییرات می تواند به بزرگترین روندها مبدل شوند. ایجاد دیدگاههای جایگزین درباره آینده باعث می شود که بتوانیم آینده های گوناگونی را متصور شویم. باید بتوان علل و علت العلل را به خوبی از بین یکدیگر استخراج کرد.

موج کوه / باشگاه ورزشی موج

3.3/5 - (6 امتیاز)

برچسب ها

دکتر مهدی جباریان

دکتر مهدی جباریان دکتری مدیریت استراتژیک دانشگاه تهران کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی کارشناسی مهندسی معماری دانشگاه آزاد اسلامی مشاور و مدرس حوزه استراتژی و مدیریت mahdi.jabarian@ut.ac.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن