بدون دسته بندیمدیریت
موضوعات داغ

نکات مدیریتی که باید بدانید.

هزاران نکته هم نمی تواند گویای پیچیدگی دانش و هنر مدیریت باشد. اما به قولی”به راه بادیه رفتن به از نشست باطل” در این مطلب به چند مورد از مهمترین نکات مدیریتی اشاره شده است که توجه به آنها قدمی به جلو خواهد بود.

نکات مدیریتی مهم

به کارگیری افراد مناسب

یافتن افراد مناسب می تواند دشوار باشد، اما برای دستیابی به اهداف الزامیست. هنگام مصاحبه و استخدام داوطلبان، آنها را شخصا ارزیابی کنید تا درباره استعدادها، مهارتها و نقاط ضعف و قوتشان بیشتر بدانید. این به شما امکان می دهد هنگام تنظیم موقعیت ها و مسئولیت ها آگاهانه تصمیم بگیرید.

فروشگاه موج کوه

تنها لیست ایجاد نکنید. زمانبندی هم داشته باشید.

چیزی که بدتر از داشتن یک لیست بلند بالا از امور است، ندانستن نحوه انجام هر یک از کارهاست. زمانبندی می تواند کمک کند تا لیست کارهایتان را به تقویم تبدیل کنید. با نوشتن لیست فعالیت ها و مشخص کردن مهلت برای هر یک شروع کنید. ایجاد زمانبندی کمک می کند تا بدانید که کارها در سروقت خود انجام میشوند یا خیر. این مورد همچنین باعث میشود که روی تقویم خودتان کنترل داشته باشید. در این صورت حس رضایت بیشتری خواهید داشت.

ارتقای مهارت های تفکر انتقادی

برای تصمیم گیری درست، داشتن تفکر انتقادی ضروری خواهد بود. با این همه بسیاری از رهبران و مدیران به اندازه کافی آن را جدی نمی گیرند. برای محافظت در برابر اشتباهات، چندین راه وجود دارد که میتوانید برای تقویت مهارتهای تفکر انتقادی خود انجام دهید. ابتدا، فرضیات موجود را زیر سوال ببرید، به ویژه زمانی که مخاطرات زیاد هستند. دوم، منطقتان را به هم بریزید. هنگام ارزیابی استدلالها، در نظر بگیرید که آیا شواهد بر اساس اسناد درست بنا شده است یا خیر. سوم، به دنبال دیدگاههای تازه باشید. از حباب خود خارج شوید و از افراد مختلف بخواهید منطق شما را به چالش بکشند.

نکات مدیریتی برای ارایه سخنرانی متقاعد کننده

هنگامی که نیاز به ارایه یک ایده دارید، چه کار می کنید؟ ارسطو در ۲۰۰۰ سال پیش پنج راه برای اقناع شناسایی کرده است که هنوز هم از آنها استفاده میشود:

  • اتوس: با ایجاد اعتبار و شخصیت شروع کنید. به مخاطبان خود نشان دهید که به رفاه حال دیگران متعهد هستید.
  • لوگوس: از داده ها، شواهد و حقایق برای حمایت از گفته هایتان استفاده کنید.
  • پاتوس: افراد با احساسی که یک گوینده در آنها ایجاد می کند به تحرک وادار میشوند. ایده بزرگ خود را در داستانی قرار دهید که واکنشی احساسی در پی داشته باشد.
  • متافور: ایده خود را با چیزی مقایسه کنید که برای مخاطبانتان آشنا باشد. این امر به شما کمک می کند تا با جمع بندی و به طور خلاصه بحث را روشن کنید.
  • اختصار: ایده خود را در کمترین کلمات ممکن توضیح دهید. دامنه توجه افراد محدود است، بنابراین ابتدا در مورد قویترین نکات خود صحبت کنید.

اشتباهات گذشته را در گذشته دفن کنید و تجربیات را به آینده ببرید.

نشخوار فکری اشتباهات گذشته و افسوس خوردن برای آنها چیزی جز افسردگی به بار نخواهد آورد. برای خارج شدن از این دور باطل چند کار می توان انجام داد:

  • موقعیت ها، افراد و پروژه های تحریک کننده را شناسایی کنید. توجه داشته باشید که چه زمانی و چراب باعث میشود بیش از حد درباره چیزها فکر کنید.
  • فاصله گرفته از افکار منفی می تواند مفید باشد. مثلا به جای اینکه به خود بگویید “من آدم ناموفقی هستم” از ترکیب “احساس می کنم آدم ناموفقی هستم.” استفاده کنید. این باعث میشود متوجه شوید که چه چیزی زاییده فکر شماست.
  • راه دیگر نیز این است که حواستان را پرت کنید. قدم بزنید، مراقبه کنید. هر فعالیت ساده ای که برای چند دقیقه ذهنتان را به جای دیگری ببرد.

مدیران باید بدانند که چه موقع صحبت کردن را متوقف کرده و شروع به گوش دادن کنند.

به عنوان یک مدیر احتمالا باید زیاد صحبت کنید. شما می خواهید مردم را راهنمایی کنید. اما در بعضی موارد، زیاد حرف زدن می تواند به ارتباط بیش از حد تبدیل شود. برای اطمینان از اینکه زیاد حرف نمی زنید، به اندازه صحبت کردنتان گوش دهید. ممکن است تعجب کنید که وقتی چیزی نمی گویید چقدر یاد خواهید گرفت.

قبل از یک مکالمه سخت، کاملا آماده شوید.

مکالمات دشوار هرگز سرگرم کننده نیستند، اما آماده شدن برای آنها می تواند به شما کمک کند تا از بازده آنها مطمئن شوید. با شناسایی انگیزه های خود شروع کنید. چه چیزی از مکالمه می خواهید. برای شما و سایر ذینفعان چه منافعی در میان است. به عنوان نمونه اگر می خواهید به کسی بازخورد دهید، نمونه هایی از کارها و فعالیت او را در ذهن داشته باشید. اطلاعات یعنی قدرت.

تعیین استانداردهای درست برای تیم

درگیری بیش از حد کاری از خلاقیت و رضایت شغلی می کاهد. مدیران بایست استانداردهای سالمی برای تیمهایشان ایجاد کنند. بگذارید نیروها شما را در زمان استراحت وقت ناهار ببینند. دیرهنگام به آنان ایمیل ندهید. پروژه های ناقص را به نتیجه برسانید.

مدیریت جلسات

بسیاری از جلسات اتلاف وقت هستند. تمرکزی وجود ندارد و بیش از حد هم طولانی میشوند. با این حال بهبود دادن شرایط جلسات علم موشک نیست. یک صورت جلسه مفید ایجاد کنید. مدت زمان جلسه را مشخص کنید تا بیش از حد کش پیدا نکند. مشخص کنید که چه کسی واقعا باید در جلسه حضور داشته باشد. بر اساس صورت جلسه جلو بروید و جلوی عدم تمرکز را بگیرید.

توجه به بازخوردهای مثبت

یکی از نکات مدیریتی توجه به نیمه پر و خالی لیوان به صورت هم زمان است. بیشتر ما بازخوردهای منفی را به یاد می آوریم. به دلیل ناراحت کننده بودن این موارد بیشتر در حافظه باقی می مانند. اما بازخورد مثبت یک روش ارزشمند برای یادگیری درباره نقاط قوت و مناطق رشد است. در همین موارد می توان ردپای مزیت رقابتی را یافت.

القای هدف

القای هدف در کارکنان بیش از گفتگوهای انگیزشی، سخنرانی های طولانی یا بیانیه های ماموریت طول می کشد. در حقیقت اینها اگر بیش از حد یا غیرصادقانه باشند، اثر معکوس هم باقی می گذارند. دو نکته را در نظر داشته باشید: اول، هدف یک احساس است. بایست حس خود یا حس مصرف کنندگان محصولات را به کارکنان انتقال بدهید. دوم، اصالت مهم است، اگر به چیزی که می گویید اعتقاد نداشته باشید، چگونه توقع دارید که کارکنان شما با آن عقیده داشته باشند. عدم انطباق گفته ها و اعمال به شکست تفکرتان می انجامد.

رهبر باشید نه مدیر

رهبر الگوست. به خودش بیشتر از دیگران سخت گیری می کند. خودکنترلی دارد. گوش می دهد و بیشتر فکر می کند. رهبر بودن یک ژست نیست. این یک مسئولیت مداوم است که باید به آن پایبند باشید.

مطالب مرتبط با نکات مدیریتی

باشگاه موج / موج کوه

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

برچسب ها

دکتر مهدی جباریان

دکتر مهدی جباریان دکتری مدیریت استراتژیک دانشگاه تهران کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی کارشناسی مهندسی معماری دانشگاه آزاد اسلامی مشاور و مدرس حوزه استراتژی و مدیریت mahdi.jabarian@ut.ac.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن