استراتژیبدون دسته بندی
موضوعات داغ

راهنمای جامع استراتژی تمایز

بسیاری از کسب و کارها تصمیم می گیرند با گذشت زمان تجدید ساختار کرده و از استراتژی های متفاوتی برای پیشبرد و متمایز ساختن خود در بازار بهره ببرند. اگر می خواهید سود خود را بدون ریسک بالا یا کاهش قیمت افزایش دهید، یک استراتژی تمایز ایجاد کنید. در این مقاله به تشریح چیستی استراتژی تمایز، نحوه ایجاد آن، منافع و همچنین ریسکهای مرتبط خواهیم پرداخت.

استراتژی تمایز چیست؟

استراتژی تمایز روشی است که مشاغل با ارایه چیزهای منحصر به فرد، متفاوت و متمایز از رقبا به ایجاد ارزش می پردازند. هدف اصلی اجرای استراتژی تمایز، افزایش مزیت رقابتی می باشد. یک کسب و کار معمولا با تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف خود، نیازهای مشتریان و ارزش کلی که می تواند ارایه دهد، این کار را انجام خواهد داد. دو نوع استراتژی تمایز وجود دارد:

فروشگاه موج کوه
  • استراتژی گسترده
  • استراتژی متمرکز

استراتژی تمایز گسترده شامل ایجاد یک نام تجاری است که به نوعی در رقابت متفاوت می باشد. این مورد در صنعت کاربرد دارد و طیف وسیعی از مصرف کنندگان را جذب خواهد کرد.

استراتژی تمایز متمرکز مستلزم ارایه ویژگی های منحصر به فرد در مورد یک محصول یا خدمت می باشد و نیازهای یک بازار خاص و محدود را در نظر دارد.

فواید خلق استراتژی تمایز

استراتژیهای تمایز چندین مزیت دارند که ممکن است به شما کمک کند تا یک گوشه منحصر به فرد در صنعت خود ایجاد کنید. در اینجا به دسته ای از این فواید اشاره می شود:

کاهش رقابت قیمت

استراتژی تمایز به شرکت اجازه می دهد تا در بازار با چیزی غیر از قیمت رقابت کند. به عنوان مثال یک شرکت شکلات سازی می تواند با بهبود طعم یا استفاده از مواد سالمتر، محصول خود را متمایز کند.

محصولات منحصر به فرد

این استراتژی بر ویژگی های منحصر به فرد محصول استوار است. یک شرکت لیستی از ویژگی هایی ارایه میدهد که رقبا قادر به ارایه آن نیستند. این ویژگی ها باعث درک تفاوت توسط بازار می شود.

حاشیه سود بهتر

وقتی محصولات متمایز شده و به محصولات با کیفیت بالاتر تبدیل میشوند، فرصت بیشتری برای حاشیه سود بزرگتر ایجاد می گردد. به عنوان نمونه، بازار هدف شما مایل است هزینه بالاتری را برای کیفیت برتر یا ارزش بهتر بپردازد.

وفاداری به برند

حفظ کیفیت باعث ایجاد وفاداری در بین مشتریان خواهد شد. خریداران به کیفیت محصول اعتماد می کنند و همین موضوع باعث میشود به سراغ سایر محصولات بازار نروند.

عدم درک وجود جایگزین

یک استراتژی موفق در ایجاد تمایز، این ایده را به بازار می دهد که هیچ محصول دیگری برای جایگزین کردن وجود ندارد. این یک درک است که در بازار هدف توسعه می یابد.

استراتژی تمایز
۶۳۸۳۱۳۲۲۰

نحوه ایجاد استراتژی تمایز

کسب و کارهایی که به دنبال ایجاد یک استراتژی تمایز گسترده یا متمرکز هستند باید محصولات یا خدمات کاملا منحصر به فرد یا متمایزی تولید یا طراحی کنند که ارزش بیشتری برای مصرف کننده ایجاد کند. چندین روش وجود دارد که یک سازمان می تواند مزیت رقابتی مبتنی بر تمایز را برای یک محصول واحد یا کل شرکت ایجاد کند. در ادامه به چند گام جهت ایجاد این استراتژی اشاره می شود:

تصمیم بگیرید که می خواهید به چه دلیلی شناخته شوید

شما باید ایده ای از تخصص خود در کسب و کارتان داشته باشید. باید قسمتهای قوی و توانمندی های تجارت خود را شناسایی کرده و بر اساس آن تمایز را پایه گذاری کنید. نقاط قوت و ضعف کلی یا محصولات خاص خود را بنویسید.

درباره مخاطبان مورد نظر خود تحقیق کنید

تحقیقات باعث می شود که بتوانید پیشنهادات خود را با خواسته ها و نیازهای مشتریان فعلی و بالقوه هماهنگ کنید. این همچنین باعث تسهیل انتخاب عوامل متمایز کننده خواهد شد.

ایجاد تمایز

در این مرحله باید چیزهایی پیدا کنید که برند یا محصولات شما را متفاوت می کند. هر تمایز کننده ممکن است در ابتدا وسیع باشد، بنابراین تمایزهای موجود را بنویسید و سپس زیرمجموعه های کوچکتری ایجاد کنید تا آنها را محدودتر کند. در اینجا از چند تفاوت متداول نام می بریم:

  • قیمت
  • تصویر یا شهرت
  • ارتباط
  • خدمات
  • تولید-محصول
  • توزیع

داستان خود را بیان کنید

بیان داستان منحصر به فرد بودن می تواند به استراتژی تمایز شما کمک کند، زیرا احتمالا رقبای شما داستان شما را ندارند. ماموریت، چشم انداز و ارزشهای خود را ارزیابی کنید تا بتوانید داستانی اثرگذار و مبتنی بر واقعیت بسازید. رسانه های اجتماعی در بیان بهتر داستانتان یاری دهنده شما خواهند بود.

ایجاد تصویر برند

استراتژی خود را پیاده کنید و با اطمینان از کیفیت بهتر، یک نام تجاری ایجاد کنید. سعی کنید خلاق باشید و در صورت لزوم از برندتان برای جلب نظر مشتریان جدید بهره بگیرید.

مثالهای استراتژی تمایز

در اینجا به پنج تمایز شرکت ها و برندهای معروف اشاره میشود:

  • تعهد به خرید اخلاقی و حفظ کیفیت.
  • تمرکز بر تصویر، اجتماع و کیفیت مورد نظر برای محصولات گران قیمت.
  • میزبانی رویدادهای خاص مرتبط.
  • ارایه محصولات به صورت محدود.
  • استفاده از مواد اولیه با کیفیت.

ریسک های استراتژی تمایز

این استراتژی نیز مانند سایر راهبردها در مدیریت بدون عیب و ریسک نیست. در ادامه به فهرستی از این خطرات به نقل از welp اشاره خواهیم کرد:

اثر کورنوت

اولین ریسک در ارتباط با استراتژی تمایز، امکان ورود سایر شرکت ها به بازار و کاهش قیمت ها برای جلوگیری از دست دادن مشتریان است. از آنجا که اکثر استراتژی های تمایز مستلزم هزینه های بالای تولید هستند، رهبر بازار که با این نوع ریسک روبرو است به احتمال زیاد قسمتی از سهم بازار خود را از دست خواهد داد، زیرا نمی تواند سهم بازار را بدون ارایه تخفیف قیمت به دست آورد.

اثر کوپر-کان

کوپر و کان این مدل جدید را در مورد استراتژی قیمت درباره تبانی یا عدم تبانی رقبا در انحصار چندجانبه بیان کردند. عامل تاثیرگذار در اینجا دخالت دولت در قیمت گذاری خواهد بود. در این صورت شرکت ها مجبور میشوند تولید خود را بر اساس قیمت های تعیین شده انجام دهید.

کوردری: استراتژی ضد تمایز

استراتژی کوردری رقبا را از طریق مواجه با غیرخریداران هدف قرار می دهد.

این استراتژی برای رقبای ضعیفتری درنظرگرفته شده است، بنابراین می توان آن را به عنوان یک استراتژی متمایز ادغام شده با یک شبکه کوچک در نظر گرفت. این امر با ارایه انواع محصولات انجام میشود. بازنده این بازی رقابتی شرکتهایی هستند که در یک نوع محصول تخصص دارند زیرا این شرکت ها سهم بازار خود را از دست می دهند.

هماهنگی بعد

استراتژی تمایز می تواند به خودی خود تبدیل به سلاحی استراتژی برای دفاع از سهم بازار شود. در این حالت شرکت محصولات با کیفیت و متمایز را در کنار محصولات پیشین خود ارایه خواهد کرد. به طور مثال تویوتا با برند لکسس وارد بخش متمایز بازار شد.

اثر دایموند-پیرس

این اثر نتیجه استفاده کارآمد از عوامل در تولید است. افزایش هزینه ساخت با افزایش حجم جبران میشود. این مورد به نوعی در تضاد با تمایز قرار می گیرد. اثر دایموند در صورتی به سود شرکت است که بتواند سهم خود را افزایش داده و در طول زمان حفظ کند.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

برچسب ها

دکتر مهدی جباریان

دکتر مهدی جباریان دکتری مدیریت استراتژیک دانشگاه تهران کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی کارشناسی مهندسی معماری دانشگاه آزاد اسلامی مشاور و مدرس حوزه استراتژی و مدیریت mahdi.jabarian@ut.ac.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن