بازاریابیمدیریت
موضوعات داغ

بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای یک مدل کسب و کار است که به فروش فرد به فرد توسط نمایندگان مستقل و اغلب در خانه بستگی دارد. این نوع بازاریابی اغلب نیاز به ایجاد شبکه ای از شرکای تجاری و فروشندگان برای فروش محصولات دارد. در اینجا اولین سوال پیش می آید: آیا این همان یک طرح هرمی نیست؟ این معمولا اولین چیزیست که بسیاری از افراد بدون توجه به آنچه واقعا در این رابطه می دانند مطرح می کنند.

باید گفت که بسیاری از اقدامات و روشهای معتبر در بازاریابی شبکه ای وجود دارد، اما برخی از آنها به عنوان برنامه های هرمی محکوم شده اند.

فروشگاه موج کوه

بازاریابی شبکه ای چگونه کار می کند؟

می توان به انواع مختلفی از این مدل اشاره کرد:

  • بازاریابی چندسطحی.
  • بازاریابی سلولی.
  • بازاریابی وابسته.
  • بازاریابی مستقیم مصرف کننده.
  • بازاریابی ارجاعی.
  • اعطای حق امتیاز خانگی.

صرف نظر از اسامی که بر آن گذاشته میشود، این مدل در نهایت یک مدل تجاری است که بر رشد تجارت به شبکه ای از توزیع کننده ها بستگی خواهد داشت.

سازندگان محصول با فروش خود یک ردیف ایجاد می کنند، سپس خریداران اقدام به ایجاد ردیف جدید می کنند. با گذشت زمان، از ردیف جدید، گروه دیگری پدیدار میشود که باعث کارمزد بیشتر ردیفهای بالایی خواهد شد.

بازاریابی شبکه ای

بهترین فرصت ها

در کسب و کار به این روش چند فرصت مختلف وجود دارد. این مدل اغلب شامل ایجاد رهبر، به کارگماری، ساخت و مدیریت میشود. انواع فرصت ها در بازاریابی شبکه ای می تواند شامل یک لایه، دولایه یا چندسطح شود.

شبکه یک لایه

مدل یک لایه، یک حالت بسیار ساده می باشد. جذب توزیع کنندگان دیگر وجود نداشته و تمام درآمد از مسیر فروش مستقیم خواهد بود.

شبکه دولایه

بازاریابی شبکه ای دولایه به سطحی از استخدام نیاز دارد، در اینجا یک لایه دیگر نیز به کار فروش مشغول میشود که در ازای آن درآمد دریافت می کند.

شبکه چندلایه

در این حالت است که چند طبقه در زیر همدیگر شکل می گیرند. در اینجاست که هر سطح باید بتواند یک طبقه جدید در زیر خود تشکیل دهد. درآمد و سود حاصل از این روش به شکل کارمزد و یا درصدی از فروش بین طبقات مختلف تقسیم خواهد شد.

مطالب مرتبط در وب سایت دکتر مهدی جباریان

باشگاه موج / موج کوه

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

برچسب ها

دکتر مهدی جباریان

دکتر مهدی جباریان دکتری مدیریت استراتژیک دانشگاه تهران کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی کارشناسی مهندسی معماری دانشگاه آزاد اسلامی مشاور و مدرس حوزه استراتژی و مدیریت mahdi.jabarian@ut.ac.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن