بازاریابیبدون دسته بندیکسب و کارمدیریت
موضوعات داغ

چرخه عمر محصول چیست؟

اصطلاح چرخه عمر محصول به مدت زمان معرفی یک محصول به مصرف کنندگان در بازار تا زمان خارج شدن آن از بازار فروش اتلاق می شود. چرخه عمر یک محصول به چهار مرحله تقسیم می گردد:‌معرفی، رشد، بلوغ، کاهش. این مفهوم توسط مدیران و تخصصان بازاریابی به عنوان عاملی در تصمیم گیری پیرامون مناسبت افزایش تبلیغات، کاهش قیمت ها، گسترش به بازارهای جدید یا طراحی جدید بسته بندی مورد استفاده قرار می گیرد. فرآیند استراتژی سازی درباره حمایت ادامه دار و حفظ یک محصول به عنوان مدیریت چرخه عمر محصول شناخته میشود.

چرخه عمر محصول چطور کار می کند؟

محصولات مانند انسانها، چرخه زندگی دارند. یک محصول با یک ایده آغاز میشود و سپس در فرآیند تحقیق و توسعه قرار می گیرد تا به شکل عملیاتی درآید. پس از آن تولید آغاز شده و محصول برای فروش به بازار عرضه میشود.

فروشگاه موج کوه
  • معرفی: این مرحله در چرخه عمر محصول به طور کلی شامل یک سرمایه گذاری قابل توجه در تبلیغات و یک کارزار بازاریابی متمرکز بر آگاهی مصرف کنندگان از محصول و مزایای آن است.
  • رشد: اگر محصول موفقیت آمیز باشد، سپس به مرحله رشد می رود. این مرحله با افزایش فزاینده، افزایش تولید و گسترش در دسترس بودن محصولات مشخص می شود.
  • بلوغ: سودآورترین مرحله است. در حالی که هزینه های تولید و بازاریابی کاهش می یابند.
  • کاهش: محصول، رقابت بیشتری را تجربه می کند. سایر شرکت ها به رقابت می پردازند. گاهی اوقات نیز سهم بازار از دست می رود و روند نزولی آغاز خواهد شد.

محصولات جدید باعث کاهش تقاضای محصولات قدیمی می شوند. با افزایش تولید محصول جدید، هزینه های تولید کاهش می یابد. در زمانی که تقاضا برای یک محصول کاهش یابد، ممکن است از بازار به طور کلی خارج شود. شرکتهایی که توانایی خوبی در هر چهار مرحله دارند، می توانند سوآوری را افزایش داده و بازده خود را به حداکثر برسانند.

اهمیت مدیریت چرخه عمر محصول

درک چرخه عمر محصول برای تیمهای بازاریابی، مدیریت و کل سازمان حیاتی است. این مراحل به تیمها کمک می کند تا درک کنند که یک محصول باید چه میزان از سرمایه گذاری را دریافت کند. کدام محصولات در سبد سهام شرکت باید بیشترین تمرکز و سرمایه گذاری را داشته باشند. کدام محصولات بیشترین فرصت رشد، درآمد و سودآوری را دارند؟ مدیریت چرخه زندگی بر بسیاری از تیم های سازمانی تاثیر می گذارد. به ویژه در فروش، بازاریابی و توسعه محصول باید شاهد بیشتر تاثیرگذاری بود.

راهکارهایی برای گسترش طول عمر مصحول

به خاطر داشته باشید که بسیاری از محصولات و خدمات، نسلهای متمادی وجود داشته و هرگز به مرحله زوال نرسیده اند. هدف شما در اینجا باید افزایش چرخه عمر محصول و حفظ دوران سودآوری آن باشد. بعضی از روشها در این مسیر کمک خواهند کرد:

  • افزودن ویژگی ها و خدمات جدید: ویژگی ها و خدمات جدید می تواند شما را قادر سازد تا نیازهای پویای مشتریان خود را برآورده کنید، رقابت را به چالش بکشید و نام و نشان تجاریتان را احیا کنید.
  • بسته بندی برند را بازسازی کنید: بسته بندی می تواند تفاوتی بین یک کالای ارزان و یک کالای لوکس باشد. بسته بندی برای توسعه هویت برند مهم است.
  • شناسایی بازارهای جدید: توسعه بازار و شناسایی بازارهای جدید به معنای کشف فرصت های نو برای توسعه فروش و حفظ آن می باشد.
  • ایجاد کمپین های بازاریابی قدرتمند: یک کمپین تبلیغاتی خلاقانه نه تنها می تواند برای نوسازی تصویر محصول شما شگفت انگیز باشد- بلکه تاثیر واقعی در فروش خواهد گذاشت.

مطالب مرتبط با چرخه عمر محصول

باشگاه موج / موج کوه

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

برچسب ها

دکتر مهدی جباریان

دکتر مهدی جباریان دکتری مدیریت استراتژیک دانشگاه تهران کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی کارشناسی مهندسی معماری دانشگاه آزاد اسلامی مشاور و مدرس حوزه استراتژی و مدیریت mahdi.jabarian@ut.ac.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن