استراتژیاقتصادبدون دسته بندیمدیریت
موضوعات داغ

بیت کوین به زبان ساده

بلاک چین، ارزهای رمزنگاری شده، تمرکز زدایی، HODL، نهنگ ها، کاوشگران بلوک، کیف پول های سرد، توکن سازی، پمپ و تخیله…اگر همه اینها باعث گیج شدن شما شده، بدانید که تنها نیستید. دنیای رمزگذاری به دنبال ایفا کردن نقش اساس در اقتصاد جهانی به منظور جایگزین شدن به جای دلار و یورو است. البته درک آن نیاز به تلاش دارد. در این مطلب سعی شده که درباره بیت کوین به زبان ساده توضیح داده شود. بزرگترین ارز رمزگذاری شده در جهان.

تعریف بیت کوین به زبان ساده

اصولا بیت کوین یک ارز دیجیتالی است که بدون بانک مرکزی اختراع شد. در حالی که فدرال رزرو مسئول سیستم پولی امریکاست، بیت کوین یک شخص یا سازمان متولی ندارد.

فروشگاه موج کوه

برای درک بیت کوین به زبان ساده، لازم است به چرایی ایجاد آن پرداخته شود. در سال ۲۰۰۸، شخصی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو، مقاله ای نوشت که چشم انداز ارز رمزگذاری شده را مشخص می کند. آنها جهانی را تصور کردند که مردم می توانند بدون استفاده از بانکها به یکدیگر پرداخت الکترونیکی داشته باشند.(به خاطر داشته باشید که این امر بلافاصله پس از یک بحران اقتصادی بود که بیشتر آن در اثر مقررات زدایی در بخش مالی به وجود آمد.)

ناکاموتو تصور می کرد که هنگام پرداخت پول، یکی از بزرگترین مزایا کارمزد پایین می باشد. اداره یک بانک کاری گران قیمت است. برای تامین هزینه های دفتری و اداری باید فکر کرد. این هزینه ها نیز اغلب توسط مشتریان پرداخت میشود. چشم انداز او این بود که هر کسی بانک خود را بسازد و سیستمی ایجاد شود که نیازی به واسطه ها نباشد.

این ما را به درک بیت کوین به زبان ساده نزدیک می کند. در همان ابتدای کار، ۳۰۰۰۰ خط، کد لازم بود تا الرز رمز پایه پدیدار شود. بلاک چین نام فنآوری است که زیربنای بیت کوین می باشد. به طور خلاصه، این یک پایگاه داده عمومی و کاملا دیجیتالی هر معامله ای است که در شبکه انجام می شود. بسته های معاملاتی به صورت بلوکی قرار می گیرند و به زنجیره بلوکی که قبل از آن قرار داشت، متصل میشوند. بلوک جدید فقط وقتی حل میشود که یک معمای پیچیده حل شود و اولین شخصی که این کار را انجام می دهد بیت کوین را به عنوان پاداش دریافت خواهد کرد.

بیت کوین به زبان ساده

چه تعداد بیت کوین وجود دارد؟

خب، از زمانی که ارز رمزگذاری شده در سال ۲۰۰۹ فعال شده، کل عرضه به ۲۱ میلیون محدود شده است. در ماه مارس سال ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۸) بیش از ۱۸.۲ میلیون از بیت کوین ها استخراج شده بودند. تخمین ها حاکی از این است که بیت کوین نهایی در سال ۲۱۴۰ استخراج خواهد شد، یعنی حدود ۱۲۰ سال دیگر.

طرفداران بیت کوین استدلال می کنند که این یک تغییر نسبت به کاری است که بسیاری از بانکهای مرکزی انجام می دهند: چاپ پول بیشتر. این اقدام که به عنوان تسهیل کمی شناخته میشود، اغلب به تورم ختم خواهد شد. طرفداران داشتن یک منبع ثابت ادعا می کنند که بیت کوین موفق به دستیابی به کمبود دیجیتال می شود. و در نتیجه این ارزش هر واحد با ارزشتر خواهد شد. به طور مثال به پاندمی کرونا توجه کنید، تقاضای برای مواد ضدعفونی کننده به یکباره منفجر شد، اما میزان عرضه حداقل برای مدتی ثابت ماند. به همین دلیل قیمتها افزایش یافتند.

باید توجه داشت، با اینکه بیش از ۱۸ میلیون بیت کوین استخراج شده اند، اما تعداد بیت کوینهایی که هنوز فعالند بسیار کمتر می باشد. چند سال پیش، یک تخمین ارایه شده که حدود ۴ میلیون واحد برای همیشه از بین رفته است. علاوه بر این دو میلیون دیگر هم به سرقت رفته اند. این بدان معناست که یک سوم از منابع استخراج شده در بازار نیستند.

بیت کوین به زبان ساده: چگونه از بین می رود؟ بیت کوین در کجا ذخیره میشود؟

به زبان ساده، یک کلید خصوصی به شما امکان می دهد تا سکه های خود را خرج کنید. از دست دادن این کلید می تواند شرایط فاجعه باری داشته باشد. این در حالیست که اگر رمز ورود به ایمیل خود را فراموش کنید می توانید درخواست یادآوری نمایید. چنین ویژگی در بیت کوین وجود ندارد.

تاریخچه قیمت بیت کوین

یک روش خوب برای درک بیت کوین به زبان ساده، بررسی تاریخچه بازار آن است. نوسانات ارزش بزرگترین ارز رمزگذاری شده در جهان در طول یک دهه گذشته چیزی مافوق تصور می باشد. در ماه مه ۲۰۱۰، می توانستید با کمتر از یک سنت، یک بیت کوین بخرید. حالا و در سال ۲۰۲۱ (۱۴۰۰) قیمت هر بیت کوین به بیش از ۶۰ هزار دلار رسیده است.

بعضی افراد در سالهای اولیه درآمد زیادی کسب کردند. به طور مثال می توان از کامرون و تایلر وینکلوس نام برد. این دوقلو ها در اوایل سال ۲۰۱۰ از مارک زاکربرگ شکایت کردند و مبلغ ۶۵ میلیون دلار به جهت سازش دریافت نمودند. آنها ۱۱ میلیون دلار از پول نقدشان را در بیت کوین، زمانی که ۱۲۰ دلار معامله میشد، سرمایه گذاری کردند. چهار سال بعد سرمایه گذاری آن دو بیش از ۱۰ هزار درصد افزایش یافته بود.

بیت کوین به زبان ساده: چه چیزهایی بر قیمت بیت کوین تاثیر می گذارد؟

یک سوال کلیدی در اینجا این است که چه چیزهایی بر قیمت بیت کوین تاثیر می گذارد. چگونه یک ارز دیجیتالی از ارزش زیر یک سنت به بیش از دهها هزار دلار می رود؟

این سوال بسیار خوبی است. ارزش بیت کوین افزایش یافته است، زیرا تمام خصوصیات پول را دارد اما یک تفاوت اساسی هست: به جای اعتماد به یک بانکدار خوش لباس به یک سیستم انعطاف پذیر اعتماد کرده اید که بر اساس اصول ریاضی ساخته شده است. همانطور که تعداد افراد علاقمند به بیت کوین افزایش می یابد. ارزش آن نیز افزایش خواهد یافت.

نصف شدن پاداش یا هاوینگ

به طور طبیعی بعضی عوامل دیگر نیز مطرح هستند. یک رویداد وجود دارد که به نصف شدن معروف است. به یاد خواهید آورد که ماینرها هر وقت موفق به حل پازلی شوند که یک بلوک زنجیره را حل می کند، بیت کوین به عنوان جایزه دریافت خواهند کرد. در سال ۲۰۰۹، زمانی که برای اولین بار بیت کوین راه اندازی شد، این جایزه ۵۰ بیت کوین بود. اما تقریبا هر ۴ سال یک بار، این میزان ۵۰ درصد کاهش می یابد. این میزان تا ماه مه ۲۰۲۰ به ۶.۲۵ بیت کوین کاهش پیدا کرد.

با فرض اینکه تقاضا برای بیت کوین همچنان بالا باشد، این می تواند به افزایش قیمت ها کمک کند. معمولا افزایش قیمت بلافاصله اتفاق نمی افتد. برای شروع صحیح یک سال زمان لازم است. به طور مثال، ۱۲ ماه پس از نصف شدن در سال ۲۰۱۲، قیمت بیت کوین ۸۵۶۶ درصد بالاتر رفت. در سال ۲۰۲۱ نیز، یکسال پس از نصف شدن در سال ۲۰۲۰، قیمت ها چندصد درصد افزایش یافتند.

مسلما این تنها عاملی نیست که روی قیمت بیت کوین تاثیر می گذارد. یکی دیگر از عوامل موثر روی قیمت این ارز دیجیتالی ، جنگ های تجاری هست. بالا گرفتن جنگهای تجاری بین امریکا و چین، این اواخر به افزایش قیمت بیت کوین منجر شده است.

بیت کوین به زبان ساده: چطور باید خرج کرد؟

ساده ترین جواب این است: هر کسی که بیت کوین شما را قبول کند! اگر چه هنوز انواع پول و کارتهای بانکی روش پرداخت غالب در جهان می باشند. اما بسیاری از خرده فروش ها نیز شروع به پذیرش رمزارزها کرده اند. در امریکا بعضی از برندهای بزرگ به شما امکان خرید با بیت کوین را می دهند.

در اروپا، سوپرمارکت های زنجیره ای بزرگ مشکلاتی با پذیرش بیت کوین دارند. اما شاید یکی از نوآوری های جدید کارتهای نقدی باشند که مصرف کنندگان را قادر می کند از رمزارز خود در هر جایی که ویزا پذیرفته میشود، استفاده کنند. روش کار این است: فرد برای خرید مثلا یک قالب پنیر وارد فروشگاه میشود. بیت کوین او بلافاصله به دلار تبدیل شده تا وی بتواند معامله خود را انجام دهد و هزینه خرید را بپردازد.

البته برخی نگرانی پیرامون مشکلات موجود برای ورود رمزارزها به جریان اصلی اقتصاد وجود دارد. وارن بافت، یکی از بزرگترین سرمایه گذاران جهان از منتقدان رمزنگاری شناخته میشود. در مصاحبه اخیر با شبکه های تلویزیونی او بیان کرد:”ارزهای رمز پایه اساسا ارزشی ندارند و هیچ چیزی تولید نمی کنند. ارزش آن صفر است.”

افراد زیادی به نظرات وارن بافت توجه می کنند. اما در سوی دیگر بعضی از طرفداران ارزهای دیجیتال هم اعتقاد دارند که گوش دادن به توصیه های یک فرد ۵۹ ساله ارزشی ندارد.

مطالب مرتبط

باشگاه موج / موج کوه

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

برچسب ها

دکتر مهدی جباریان

دکتر مهدی جباریان دکتری مدیریت استراتژیک دانشگاه تهران کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی کارشناسی مهندسی معماری دانشگاه آزاد اسلامی مشاور و مدرس حوزه استراتژی و مدیریت mahdi.jabarian@ut.ac.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن