بازاریابی
موضوعات داغ

بازاریابی ویروسی چیست[تکنیک ها، فواید…]

هر روز در مورد بازاریابی ویروسی، یک ویدیوی ویروسی جدید یا محتوای دیگری که با سرعت نور منتشر می شود، می شنویم. اما این دقیقا چیست؟ و چگونه ویروسی شد؟ آیا به دلیل یک محصول ویروسی است یا تبلیغات ویروسی؟ یا فقط شانس است که به طور تصادفی چیزی چنین موفقیت بزرگی ایجاد می کند؟

این نوع محتوا معمولاً دارای یک استراتژی ویروسی با طراحی خوب است، اما ویروسی بودن نیز به دلیل شانس، خلاقیت و آمادگی است. برای تفکیک این مفهوم، تعریف، نحوه عملکرد یک کمپین ویروسی، مزایای بازاریابی ویروسی را توضیح می دهیم و چند نمونه از بازاریابی ویروسی موفق را به شما ارایه خواهیم کرد.

فروشگاه موج کوه

بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی از طریق پیام هایی که به سرعت از فردی به فرد دیگر پخش می شود، علاقه به یک برند یا محصول (و در نتیجه فروش بالقوه) ایجاد می کند. ایده این است که کاربران خودشان انتخاب می کنند که محتوا را به اشتراک بگذارند.

شبکه های اجتماعی به دلیل سرعت و سهولت اشتراک گذاری، زیستگاه طبیعی این نوع بازاریابی هستند. رایج ترین نمونه در زمان های اخیر ایجاد ویدیوهای احساسی، غافلگیر کننده، خنده دار یا منحصر به فرد در یوتیوب است که سپس در فیس بوک، توییتر و کانال های دیگر به اشتراک گذاشته می شود.

با این حال ویروسی بودن می تواند یک شمشیر دو لبه باشد. مهم است که به خاطر داشته باشید که در این نوع کمپین، بخش بزرگی از کنترل به دست کاربران می‌افتد و خطر سوء تعبیر یا تقلید پیام وجود دارد. از سوی دیگر، یک کمپین ویروسی موفق می تواند برای نتایج برند شما معجزه کند.

یک کمپین ویروسی چگونه عمل می کند؟

در تئوری، اجرای یک کمپین بازاریابی ویروسی بسیار ساده است. شما یک ویدیو یا نوع دیگری از محتوایی ایجاد می کنید که برای مخاطب هدف شما جذاب باشد، آن را در اینترنت قرار می دهید و آن را تبلیغ می کنید. تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که منتظر بمانید تا فیوز روشن شود و کاربران دیوانه وار شروع به اشتراک گذاری کنند.

در برخی موارد، ویروسی بودن به طور تصادفی اتفاق می افتد. به عنوان مثال، هنگامی که یک ویدیو توسط یک کاربر خصوصی آپلود می شود، ناگهان محبوب می شود و شروع به پخش در سراسر اینترنت می کند.

در مورد استراتژی پراکندگی ویدیوهای برند، دو نوع وجود دارد: نمایش داده شده یا پنهان. در حالت اول، کاربر از همان لحظه اول متوجه می شود که در حال مشاهده تبلیغات یا محتوای برند است، در حالی که در دومی، مشارکت برند بعداً آشکار می شود.

اگر از تکنیک‌های بازاریابی پنهان استفاده می‌کنید، بسیار مهم است که مراقب باشید کاربر احساس فریب خوردن نکند، زیرا این امر می‌تواند کمپین ویروسی را علیه شما تبدیل کند.

مهم نیست که چه استراتژی را انتخاب می کنید، به یاد داشته باشید که هرگز در هنگام اشتراک گذاری محتوا به”هرزنامه” تبدیل نشوید یا زیاده روی نکنید. به جای اینکه پیام خود را بارها و بارها تکرار کنید، بهترین استراتژی این است که مکان و زمان مناسبی پیدا کنید و اجازه دهید “فیوز ویروسی” خودش روشن شود.

فواید بازاریابی ویروسی

هزینه پایین

چیزی که کمپین های ویروسی را متمایز می کند این است که کاربران بخش قابل توجهی از کار را برای برند انجام می دهند که هزینه های توزیع را به شدت کاهش می دهد. خرید فضای تبلیغاتی یا رسانه ای غیر ضروری است.

پتانسیل بالا

یک ویدیوی ویروسی در اینترنت این توانایی را دارد که بدون نیاز به سرمایه گذاری زیاد یا تلاش اضافی به مخاطبان بین المللی عظیمی دست یابد. به همین دلیل، یک شرکت کوچک یا حتی یک فرد خصوصی می تواند ویروسی شود.

تهاجمی نیست

در بازاریابی ویروسی، کاربر رسانه های اجتماعی کسی است که تصمیم به مشارکت و به اشتراک گذاری محتوا می گیرد، بنابراین احتمال تهاجمی بودن نام تجاری را کاهش می دهد. به همین دلیل، درک برند و تعامل به طور قابل توجهی در مقایسه با انواع معمولی تبلیغات بهتر است.

کمک به برندسازی

تولید محتوای خوب کمک می کند که کاربران آن را به اشتراک می‌گذارند و ارتباط شخصی با برند شما ایجاد می‌کنند. بدون شک ابزاری بسیار قدرتمند در مورد برندسازی و آگاهی است.

مثال های بازاریابی ویروسی

در اینجا برخی از نمونه های جالب بازاریابی ویروسی آورده شده است. امیدواریم شما هم از آنها لذت ببرید!

IHOP یا IHOb

در سال 2018، با یک توییت واحد، IHOP زمانی که آنها پیشنهاد کردند نام خود را از IHOP به IHOb تغییر می‌دهند، هیاهوی آنلاین ایجاد کرد. اما هیچ کس نمی دانست که «b» به چه معناست.

برای 7 روز آینده، تمام دنیا حدس می زدند که b احتمالاً چه چیزی می تواند باشد. حساب‌های رسانه‌های اجتماعی آن‌ها با این حدس و گمان بازی کردند و به آتش آنلاین دامن زدند و باعث سردرگمی و گمانه‌زنی بیشتر شدند. سرانجام، آنها معنای پنهان را آشکار کردند: b مخفف برگر بود.

این حدس و گمان باعث شد که IHOP بیش از 113 میلیون دلار درآمد رسانه ای دریافت کند و فروش همبرگر خود را افزایش دهد. در حالی که این کمپین در آن زمان کمی بحث برانگیز بود (برخی از کاربران احساس می کردند که افشاگری بیش از حد منتشر شده است)، نمی توان منکر موفقیت آن شد.

راه های احمقانه برای مردن

در سال 2012، قطارهای مترو استرالیا می خواست راهی بیابد تا مردم را تشویق کند تا در اطراف قطارها ایمن تر عمل کنند. مک کان استرالیا به جای رفتن به مسیر سنتی تبلیغات ترسناک و بیهوده، تصمیم گرفت به تبلیغات مترو ترن، شادابی بیافزاید و بهترین راه های مرگ را به ما ارائه دهد.

این ویدئو در سراسر جهان به اشتراک گذاشته شد و بیش از 60 میلیون دلار در رسانه ها در سال 2013 به اشتراک گذاشته شد. اما مهمتر از همه، پیام ویدیو باعث شد مردم نسبت به مسائل ایمنی در اطراف قطار آگاهی بیشتری داشته باشند و در نتیجه 20 درصد در تصادفات ریلی کاهش یافت.

Oreo

برخی از بهترین محتوای ویروسی از استفاده از لحظه به دست می آیند. شاید معروف ترین نمونه از این مورد، توییت Oreo “Dunk in The Dark” در جریان سوپر بول 2013 باشد.

در حالی که نمی‌توان چنین محتوایی را برنامه‌ریزی کرد، اما همین تفکر سریع و تیزبینی است که باعث شده این توییت بسیار محبوب شود و توسط بازاریابان به دفعات مورد استناد قرار گیرد.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

دکتر مهدی جباریان

دکتر مهدی جباریان دکتری مدیریت استراتژیک دانشگاه تهران کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی کارشناسی مهندسی معماری دانشگاه آزاد اسلامی مشاور و مدرس حوزه استراتژی و مدیریت mahdi.jabarian@ut.ac.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن